ING interview met Marcel van, van Schie Groen

Hoe Van Schie Groen stap voor stap het wagenpark verduurzaamt
Bij Van Schie Groen zijn we ons bewust van de noodzaak tot verduurzaming, zowel voor onze opdrachtgevers als voor onze eigen bedrijfsvoering. “Hoewel ik gemengde gevoelens heb over het verplichte karakter van verduurzaming, begrijp ik dat we als ondernemers soms een duwtje in de rug nodig hebben. Anders stel je het te makkelijk uit,” aldus Marcel van Schie, eigenaar van Van Schie Groen. Vanuit Pijnacker leggen wij het groen aan en onderhouden we dit in gemeentes door heel de regio Zuid-Holland.

Een geboren ondernemer
Ondernemen zit in het bloed van Marcel. Zijn vader runde een familiebedrijf in kruidenierswaren dat al 100 jaar bestond. Na 13 jaar ervaring bij een groenbedrijf en een periode van rondreizen door Azië en Australië, nam hij in 2007 het bedrijf over dat we nu kennen als Van Schie Groen. “In het begin zag ik veel obstakels, maar ik dacht ook: we zien wel waar het schip strandt.” Inmiddels geeft Marcel leiding aan een team van 20 vaste medewerkers en 25 flexibele krachten, die gezamenlijk werken aan projecten zoals bomen rooien, plantsoenen aanleggen en het onderhoud van een begraafplaats in Zoetermeer.

Verduurzamen op verzoek van opdrachtgevers
Zo’n 60% van onze opdrachtgevers bestaat uit overheidsinstellingen. “Bij aanbestedingen voor gemeentes speelt maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) een steeds grotere rol, waarbij extra aandacht is voor sociale en milieuaspecten,” vertelt Marcel. “Deze trajecten vergen flinke investeringen in tijd en middelen, maar zijn een kans om langdurige contracten van soms wel zes jaar binnen te halen.”

De komst van emissiezones dwingt ons ook om vooruit te kijken. “We moeten ervoor zorgen dat we overal kunnen blijven komen, vooral in steden zoals Rotterdam, Den Haag en Delft. Zonder elektrische voertuigen verliezen we straks onze concurrentiepositie, en daarmee ook omzet.”

Financiering van de verduurzaming
Op dit moment bestaat ons wagenpark uit twaalf diesel aangedreven pick-ups, die vaak tien tot twaalf jaar meegaan. “Die voertuigen krijgen het zwaar te verduren op ruw terrein,” legt Marcel uit. “Na onderzoek bij collega-bedrijven over hun ervaringen met elektrische voertuigen, hebben we besloten om een elektrische bestelbus en een elektrische pick-up aan te schaffen.”

“Zo’n elektrische bus kost al gauw €40.000. Dat zijn flinke investeringen,” vervolgt hij. “Het is voor mij geen hoofdpijndossier, maar het brengt wel de nodige zorgen met zich mee. Daarom hebben we gekozen voor leasen, zodat we onze cashflow kunnen behouden voor nieuwe opdrachten en bijvoorbeeld extra materieel kunnen aanschaffen.”

Marcel werkt al jaren samen met ING, en dat verliep ook dit keer weer soepel. “Met mijn ING-accountmanager, Norbert, had ik al goede ervaringen met het leasen van machines. Alles werd snel geregeld en het voelde goed. Waarom wisselen als het loopt?”

Tips voor ondernemers die willen verduurzamen
Norbert, ING-accountmanager van Marcel, geeft drie tips voor ondernemers die willen investeren in duurzame bedrijfsmiddelen:

  1. Doe ervaring op – Stap voor stap leren wat verduurzaming betekent voor jouw bedrijfsvoering. Probeer uit hoe bijvoorbeeld laden werkt en hoe je personeel ermee omgaat.
  2. Raadpleeg je boekhouder – Zorg dat je goed op de hoogte bent van subsidieregelingen. Dit kan lastig zijn, maar kan je veel voordeel opleveren.
  3. Leasen biedt kansen – Overweeg de voordelen van het leasen van een elektrische bestelbus in vergelijking met een bus op benzine. Dit kan voor jouw bedrijf een interessante optie zijn.


Groeien door verandering
Door de investeringen in verduurzaming, zoals het behalen van certificeringen, zijn onze kosten voor onderhoud en aanschaf van materieel toegenomen. Maar tegelijkertijd is onze omzet gegroeid. “We werken nu efficiënter en denken oplossingsgericht met onze opdrachtgevers mee,” vertelt Marcel. “We leggen bijvoorbeeld wadi’s aan bij waterproblemen. Dat soort uitdagingen vind ik mooi.”

Verandering brengt ook soms scepsis met zich mee. “Toen we een paar jaar geleden overgingen op elektrische zagen, was niet iedereen enthousiast. Maar nu willen ze niet anders. Onbekend maakt onbemind, dus ik zeg: begin gewoon.”

Ondernemen is soms ook een kwestie van durven. “Natuurlijk heb ik vragen over de actieradius van een elektrische bus, zeker als die volgeladen is. Maar je moet gewoon meegaan met de tijd en inspelen op wat er op je pad komt. Vroeg of laat moeten we toch allemaal verduurzamen, en te laat wil geen enkele ondernemer zijn.”

Met deze aanpak zorgt Van Schie Groen ervoor dat we klaar zijn voor de toekomst, terwijl we blijven bijdragen aan een groene en duurzame leefomgeving.

Nieuws afbeeldingen